Octavio Paz: La casa de la presència. L’experiència i el pensar de la poètica

Todas las sociedades han cultivado esta o aquella forma de poesía, de los encantamientos mágicos a las canciones eróticas, de las plegarias a los himnos funerarios, de los cantos que ritman los trabajos de los labradores a las baladas y poemas narrativos. Cantos en la plaza y en el templo, el surco y el taller, en la batalla y en el festín, en el harem y en la celda del monje. No todos los pueblos tienen novelas, tratados de filosofía, dramas o comedias; todos tienen poemas. […]

La poesía es la memoria de los pueblos y una de sus funciones, quizá la primordial, es precisamente la transfiguración del pasado en presencia viva. La poesía exorciza el pasado; así vuelve habitable el presente. Todos los tiempos, del tiempo mítico largo como un milenio a la centella del instante, tocados por la poesía, se vuelven presente. Lo que pasa en un poema, sea la caída de Troya o el abrazo de los amantes, está pasando siempre. El presente de la poesía es una transfiguración: el tiempo encarna en una presencia. El poema es la casa de la presencia.

Mèxic, 12 d’abril de 1990

  • Octavio Paz, La casa de la presencia (Obras completas, vol. I), Círculo de Lectores, Barcelona, 1991, p. 16 i 27. (Fragment del pròleg al primer tom)

Octavio Paz (1914-1998), reconegut internacionalment com a escriptor i poeta —Premi Nobel de Literatura (1990)— té també una àmplia obra assagística de gran volada no tant coneguda. De fet, de la quinzena de toms de les obres completes (1991-2002) només dos són els de creació literària, la resta assaig: crítica poètica, literària, cultural, antropològica, política, estètica, social, ideològica, filosòfica…, assaig que en Paz mai deixa de tenir un tremp poètic.

Pensar sobre la poesia, pensament poètic, però, fonamentalment l’experiència que ens desvetlla el pensar de la poètica, de la poiēsis; paraula viva i vivificadora: casa de la presència.

Com a introducció al kosmos Paz, a l’estiu llegim un singular, estrany, suggeridor, provocador… poema en prosa escrit a Cambridge (1970), després de la seva estada a l’Índia com a ambaixador:

El camino de la escritura poética se resuelve en la abolición de la escritura: al final nos enfrenta a una realidad indecible. La realidad que revela la poesía y que aparece detrás el lenguaje es literalmente insoportable y enloquecedora. Al mismo tiempo, sin la visión de esa realidad ni el hombre es hombre ni el lenguaje es lenguaje. La poesía nos alimenta y nos aniquila, nos da la palabra y nos condena al silencio.

  • Octavio Paz, El mono gramático, Seix Barral, Barcelona, 1974, p. 113.

Complementem aquesta iniciació amb tres pròlegs de referència (1954, 1961 i 1973) que abracen tot un arc geogràfic des del Japó passant per Europa fins Centre Amèrica:

  • Matsuo Bashō, Sendas de Oku, traducció d’Octavio Paz i Eikichi Hayasshiya, Seix Barral, Barcelona, 1981, 33-51
  • Fernando Pessoa, Antología, a cura d’Octavio Paz, Laia, Barcelona, 1985, p. 5-29.
  • Carlos Castaneda, Las enseñanzas de Don Juan, F.C.E., México, 1974, p. 9-23.

Dediquem els dos primers trimestres del curs a un dels textos més importants de Paz on es pregunta ¿què és poesia? ¿què significa la creació poètica?: poesia, poema, llenguatge, ritme, vers, prosa, imatge, revelació, inspiració, poesia i història…:

La inspiración es esa voz extraña que saca al hombre de sí mismo para ser todo lo que es, todo lo que desea: otro cuerpo, otro ser. Más allá, fuera de mí, en la espesura verde y oro, entre las ramas trémulas, canta lo desconocido. Me llama. Mas lo desconocido es lo entrañable y por eso sí sabemos, con un saber de recuerdo, de dónde viene y adónde va la voz poética. Yo ya estuve aquí. La roca natal guarda todavía las huellas de mis pisadas. El mar me conoce. Ese astro un día ardió en mi diestra. Conozco tus ojos…

  • Octavio Paz, El arco y la lira. El poema. La revelación poética. Poesía e historia [1956], F.C.E., México, 1967, p. 180, edició revisada i definitiva, reeditada fins avui.

El tercer trimestre, ja en plena primavera, gaudim d’un llibre vital i entusiasta escrit al final de la seva vida. Si en l’anterior Paz s’endinsa en el cos del llenguatge i poesia, en aquest darrer text, escrit d’una tirada, narra el llenguatge i la poesia del cos:

Poesía y erotismo nacen de los sentidos pero no terminan en ellos. Al desplegarse, inventan configuraciones imaginarias: poemas y ceremonias. […] El erotismo es invención; el sexo es siempre el mismo. […]

El fuego original y primordial, la sexualidad, levanta la llama roja del erotismo y ésta, a su vez, sostiene y alza otra llama, azul y trémula: la del amor. Erotismo y amor: la llama doble de la vida.

  • Octavio Paz, La llama doble. Amor y erotismo, Circulo de Lectores/Galaxia Gutemberg, Barcelona, 1993, p. 14, 16 i 9; segona edició a Seix Barral, Barcelona, 2001.

Aquí trobareu el programa del seminari, en el qual posem els textos, objecte del nostre studium, en diàleg amb diversos autors que Paz va tractar o bé hi estan en sintonia: Heidegger, Panikkar, Maria Zambrano, Julio Cortázar, Josep Carner, Joan Vinyoli, Robert Graves, George Steiner, Ramon Xirau, Norman O. Brown, José Angel Valente, Hugo Mújica i Pere Gimferrer .

Octavio Paz i Raimon Panikkar es van conèixer l’any 1964 a l’Índia, i des de aleshores van mantenir amistat. En el Fons Panikkar de la Biblioteca del Barri Vell de Girona, hi ha diversos llibres de Paz dedicats a Panikkar.

Eduard Muntaner, membre del seminari, va fer una de les Lectures Fons Panikkar (UdG) sobre aquesta relació, i que podeu veure aquí.

La recepció de l’obra de Paz en el nostre país ha estat molt regular, sobretot gràcies a la seva relació amb el que ell anomenava «l’estimat cercle barceloní»: Carlos Barral, Gil de Biedma, Carlos Fuentes, Juan Goytisolo, García Márquez, Gabriel Ferrater, Pere Gimferrer… Paz va publicar sovint, en primeres edicions, els seus llibres a Seix Barral, i va ser Hans Meinke, director del Círculo de Lectores, qui animà a fer l’edició d’autor de les seves obres completes.

Amb motiu del centenari del seu naixement es publiquen aquests interesants articles: