Michael Nyman (Londres, 1944). Compositor, musicòleg i pianista britànic. En un article de 1968 a The Spectator va utilitzar per primera vegada el terme minimalisme en referència a una obra de Cornelius Cardew. Ha posat música a desenes de pel·lícules, entre elles, onze del director Peter Greenaway (The Draughtsman’s Contract, The Cook the Thief His Wife & Her Lover, Prospero’s Books, etc.). L’any 1976 crea The Michael Nyman Band, una formació, amb qui durant 30 anys ha realitzat concerts arreu del món donant a conèixer les seves pròpies obres.
Amb la banda sonora original de la pel·lícula de Jane Campion The Piano (1993) la seva popularitat es dispara. Algunes de les seves composicions no cinematogràfiques més importants són l’òpera de cambra The Man who mistook his wife for a hat (1986), quatre quartets de corda, concerts per a diferents instruments solistes, l’obra coral Out of the Ruins(1989), i tres òperes: Facing Goya(2000), Man and Boy: Dada(2003) i Love Counts (2005).
(Més)
Diumenge, dia 19, 19.00h
Concert de piano sol, dins conTmpo (Festival de Música Contemporània)
Dilluns, dia 20
Lliçó 1: Composing for film
Lliçó 2: Composing for opera
19.00h. Xerrada-presentació a càrrec de Michael Nyman de la traducció del seu llibre Música Experimental. De Cage en endavant (conTmpo-Documenta Universitaria)
Interpretació d’Out of the Ruins, de Michael Nyman, a càrrec del cor conTmpo (dir. Josep Maria Grosset)
Cliqueu aquí per descarregar el programa en pdf.
Clicant aquí podreu accedir als enregistraments en vídeo de totes les sessions de Michael Nyman.
La Càtedra va aprofitar l’estada de Michael Nyman a Girona per organitzar, en col·laboració amb Temporada Alta i conTempo un concert de la música que Nyman va composar per a diverses pel·lícules. Vegeu-ne aquí l’anunci de Temporada Alta.
Durant l’estada de Nyman també es va presentar la traducció catalana del seu llibre Música Experimental. De Cage en endavant (conTmpo-Documenta Universitaria). Durant l’acte es va interpretar Out of the Ruins, de Michael Nyman, a càrrec del cor conTmpo (dir. Josep Maria Grosset). Michael Nyman va escriure aquest llibre l’any 1974. La seva defensa brillant i raonada de la música experimental i dels seus principals autors (John Cage, Philip Glass, Morton Feldman, etc.) aviat es va convertir en un estendard d’aquest moviment, que lluitava per fer-se un lloc al costat de l’ortodòxia avantguardista encapçalada per Pierre Boulez i Karlheinz Stockhausen.
Cliqueu aquí per llegir el recull de premsa amb motiu de l’estada de Michael Nyman a la Càtedra Ferrater Mora.