Ferrater Mora va ser capaç d’interessar-se i entusiasmar-se per una enorme quantitat de coses, sobretot per aquelles que interessaven als seus contemporanis. Ferrater era, en el millor sentit de la paraula, un home modern. El fascinaven la ciència i la tècnica. S’interessava pel periodisme i per la literatura, però també per la fotografia i pel cinema. Va exercir una intensa i apassionada activitat cinematogràfica sobretot durant els anys 70.
Recordem unes paraules seves del 1974, quan ja fa uns set anys que Ferrater es dedica a fer cinema:
“El cine ha sido para mí, desde mi adolescencia, o poco menos, un arte enormemente atractivo (…). No nací, como Rafael Alberti escribe en un poema, “con el cine”, pero sí por los alrededores. Dos de mis primeros ensayos versan sobre cine, y en uno de ellos trato (más bien, traté) de determinar -eso se hacía en aquellos tiempos, que en esto han mejorado bastante- ‘la esencia del cine’. ‘La vida’, como dicen los tangos, me llevó por derroteros filosóficos y profesorales, cosa que en modo alguno deploro, pero el cine me ha seguido interesando siempre. Aun siendo espectador, no lo consideré nunca como un mero entretenimiento -tampoco como un fin último y supremo, o una panacea. Durante bastante tiempo muchos intelectuales han despreciado el cine con la misma intensidad con que bastantes hoy lo idolatran. Sin explícitamente proponérmelo, he evitado esos extremos” (Cine sin filosofías, p. 19-20).
Amb motiu del centenari de Josep Ferrater Mora, i en col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya, el 10 d’octubre del 2012 es va organitzar la sessió cinematogràfica “Ferrater Mora, el filòsof cineasta”,
Per conèixer més a fons la relació de Ferrater Mora amb el cinema, podeu consultar els següents textos:
Fruit d’aquesta vessant de les seves activitats, Ferrater Mora va filmar una sèrie de pel·licules, les característiques de les quals podeu veure a continuació. Algunes d’aquestes pel·lícules formaven part del llegat que Ferrater va donar a la Càtedra Ferrater Mora. Actualment, la Càtedra manté un contracte de comodat del fons filmogràfic original de Josep Ferrater Mora amb la Filmoteca de la Generalitat de Catalunya.
Títol | Any | Durada | Observacions | Registre Filmoteca |
---|---|---|---|---|
Suit of night (El vel de la nit) |
Es va fotografiar, intermitentment, el 1970 i 1971. La seva primera versió és de 1971 i la segona de 1972 | 13 minuts | "No és un ’gènere’ nou sinó una presa de consciència d’una de les moltes possibilitats que el cinema ofereix" | Número de registre: 13776.P/01
Títol: SUIT OF NIGHT, THE Títol paral·lel: VELO DEL NOCHE, EL Autor del document: Ferrater i Mora, Josep M. Professió: director, guionista, muntador, director de fotografia Any: 00/00/1972 Material: còpia estàndard Pas: 16 mil·límetres Estat: bo Metratge: 126,60 Font d’ingrés: Universitat de Girona |
La piel de la tierra | 1973 | 13 minuts | "Poema, visual i musical, de la superfície de la terra, en diversos estats de menor a major nuesa" | Número de registre: 00855.P/02
Títol: PIEL DE LA TIERRA, LA Títol paral·lel: SKIN OF THE EARTH Autor del document: Ferrater i Mora, Josep M. Professió: director, muntador, director de fotografia Autor del document: García-Barrio, Luis M. Professió: muntador Autor del document: Robinson, Maggie Professió: flauta Any: 00/00/1973 Material: còpia estàndard Pas: 16 mil·límetres Estat: bo Metratge: 142,40 Comentaris estat: ratlles fines Font d’ingrés: Universitat de Girona |
Everydayness (La vida quotidiana) |
Es fotografià l’estiu de 1970 i s’acabà per la tardor del mateix any | 24 minuts | "La vida quotidiana és un relat, però també una atmosfera" | Número de registre: 00852.P/02
Títol: EVERYDAYNESS Títol paral·lel: VIDA COTIDIANA, LA Autor del document: Ferrater i Mora, Josep M. Professió: director, guionista, director de fotografia, muntador Any: 00/00/1970 Material: còpia estàndard Pas: 16 mil·límetres Estat: bo Metratge: 251,90 Comentaris estat: Dominant magenta Font d'ingrés: Universitat de Girona |
The Call (La trucada) |
Es començà a la tardor de 1971 i, després d’una llarga interrupció, s’acabà de fotografiar la tardor de 1972. La pel·lícula va quedar acabada a començaments de 1973 | 28 minuts | Número de registre: 13772.P/01
Títol: CALL, THE Títol paral·lel: LLAMADA, LA Autor del document: Ferrater i Mora, Josep M. Professió: director, guionista, director de fotografia, muntador Autor del document: García-Barrio, Manuel Professió: muntador, il·luminació, enginyer de so, ajudant de direcció Any: 00/00/1973 Material: còpia estàndard Pas: 16 mil·límetres Estat: bo Metratge: 301,30 Comentaris estat: Ratlles fines Font d’ingrés: Universitat de Girona |
|
Lux perpetua (Llum perpètua) |
1982. Premiada el 1985 | 27 minuts | "Visió somniadora de Corfú" | Número de registre: 13775.P/01
Títol: LUX PERPETUA Autor del document: Ferrater i Mora, Josep M. Professió: director, guionista Autor del document: García-Barrio, Manuel Professió: col·laborador Any: 00/00/1980 Material: còpia estàndard Pas: 16 mil·límetres Estat: bo Metratge: 275,40 Font d’ingrés: Universitat de Girona |
Insomnia | 1980 | "Vol donar la impressió de la nit des del punt de vista d’un insomne" | Número de registre: 13774.P/01
Títol: INSOMNIA Títol paral·lel: A STATE OF MIND Autor del document: Ferrater i Mora, Josep M. Professió: director, guionista Autor del document: García-Barrio, Manuel Professió: col·laborador Any: 00/00/1980 Material: còpia estàndard Pas: 16 mil·límetres Estat: bo Metratge: 380,50 Font d’ingrés: Universitat de Girona |
|
Diálogos sobre el cine | 1975 | Els autors de pel·lícules duen a terme (o haurien de dur a terme) un combat en dos fronts. Un combat, d’una banda, contra l’avorriment. Un combat, de l’altra banda, contra el simple entreteniment. Tots dos, l’entreteniment i l’avorriment, són els enemics naturals de la imaginació". (De J. Ferrater Mora, Diálogos sobre el cine) | Número de registre : 00851.P/02
Títol: DIÁLOGOS SOBRE EL CINE Autor del document: Ferrater i Mora, Josep M. Professió: director, guionista, operador, MUNTATGE Autor del document: García-Barrio, Manuel Professió: operador, director de fotografia, MUNTATGE Autor del document: Ferrater, James Professió: operador Any: 00/00/1975 Material: còpia estàndard Pas: 16 mil·límetres Estat: primer grau Metratge: 287,50 Comentaris estat: ratlles fines i una mica abarquillada Font d’ingrés: Universitat de Girona |
|
Un héroe de nuestro tiempo | Fotografiada entre el gener i l’abril de 1969 aproximadament i va quedar acabada a finals de 1969 | |||
Patinando para siempre | 1970 | |||
Los éxtasis del tiempo | 1970 | |||
El mundo de Andratx | 1971 | 16 minuts | "Com un poema fílmico-musical d’un món que està a punt de ser envaït pels turistes" | |
Fragmentos de un travelogue. Nunca estuve en España | 1972 | |||
De vuelta al pelotón de ejecución | Es va fotografiar entre novembre de 1970 i març de 1971, quedant acabada a finals de 1971 |
La Càtedra manté un contracte de comodat del fons filmogràfic original de Josep Ferrater Mora amb la Filmoteca de la Generalitat de Catalunya. Aquest contracte es va signar un cop finalitzat el projecte de tractament, restauració i catalogació de les seves pel·lícules. Els materials dipositats a l’arxiu de la Filmoteca són:
A més, a la Filmoteca de la Generalitat hi figuren també aquests altres films de Ferrater Mora:
També està dipositada una còpia de l’entrevista que RTVE va fer a Ferrater Mora l’any 1975, titulada Ferrater Mora: filósofo, irónico y cinéfilo.
Les pel·lícules s’han passat a vídeos VHS per fer que la seva consulta sigui més accessible i les originals restin més ben conservades en el dipòsit pertinent. Una còpia en vídeo de totes les 11 pel·lícules ha quedat dipositada a la Càtedra Ferrater Mora, que conserva la propietat de les originals.