Ferrater Mora became interested in and enthusiastic about an enormous number of things, especially things that interested his contemporaries. Ferrater was, in the best sense of the word, a modern man. He was fascinated by science and technology. He was interested in journalism and literature, but also in photography and cinema. He was intensely and passionately involved in cinematographic activity, especially during the 70s.
We recall some of his words in 1974, when Ferrater had been making films for about seven years:
“Cinema has been for me, since my adolescence, or not much less, an extremely attractive art (…). I was not born, as Rafael Alberti writes in a poem, ‘with the cinema’, but in the surroundings. Two of my first essays revolve around film, and in one of them I deal (rather, I tried) to determine – it was common in those times, and, in this respect, we have greatly improved - the essence of cinema. ‘Life’, as the tangos say, led me along philosophical and professorial paths, which in no way I deplore, but cinema has always kept me interested. Even being a spectator, I never considered it as mere entertainment - just like a final and supreme end, or a panacea. For a long time, many intellectuals have scorned the cinema with the same intensity with which many today idolize it. Without any explicit purpose, I have avoided those extremes” (Film without philosophies, p. 19-20).
On the occasion of the centenary of José Ferrater Mora, and in collaboration with the Filmoteca de Catalunya, on October 10, 2012 the film session “Ferrater Mora, the filmmaker philosopher” was organized.
To learn more about Ferrater Mora’s relationship with cinema, you can consult the following texts:
This activity led to Ferrater Mora shooting a series of films, the characteristics of which can be seen below. Some of these films were part of Ferrater’s legacy to the Ferrater Mora Chair. The Chair currently maintains a contract of commodatum of the original filmographic base of Josep Ferrater Mora with the Film library of the Generalitat of Catalonia.
Títol | Any | Durada | Observacions | Registre Filmoteca |
---|---|---|---|---|
Suit of night (El vel de la nit) |
Es va fotografiar, intermitentment, el 1970 i 1971. La seva primera versió és de 1971 i la segona de 1972 | 13 minuts | "No és un ’gènere’ nou sinó una presa de consciència d’una de les moltes possibilitats que el cinema ofereix" | Número de registre: 13776.P/01
Títol: SUIT OF NIGHT, THE Títol paral·lel: VELO DEL NOCHE, EL Autor del document: Ferrater i Mora, Josep M. Professió: director, guionista, muntador, director de fotografia Any: 00/00/1972 Material: còpia estàndard Pas: 16 mil·límetres Estat: bo Metratge: 126,60 Font d’ingrés: Universitat de Girona |
La piel de la tierra | 1973 | 13 minuts | "Poema, visual i musical, de la superfície de la terra, en diversos estats de menor a major nuesa" | Número de registre: 00855.P/02
Títol: PIEL DE LA TIERRA, LA Títol paral·lel: SKIN OF THE EARTH Autor del document: Ferrater i Mora, Josep M. Professió: director, muntador, director de fotografia Autor del document: García-Barrio, Luis M. Professió: muntador Autor del document: Robinson, Maggie Professió: flauta Any: 00/00/1973 Material: còpia estàndard Pas: 16 mil·límetres Estat: bo Metratge: 142,40 Comentaris estat: ratlles fines Font d’ingrés: Universitat de Girona |
Everydayness (La vida quotidiana) |
Es fotografià l’estiu de 1970 i s’acabà per la tardor del mateix any | 24 minuts | "La vida quotidiana és un relat, però també una atmosfera" | Número de registre: 00852.P/02
Títol: EVERYDAYNESS Títol paral·lel: VIDA COTIDIANA, LA Autor del document: Ferrater i Mora, Josep M. Professió: director, guionista, director de fotografia, muntador Any: 00/00/1970 Material: còpia estàndard Pas: 16 mil·límetres Estat: bo Metratge: 251,90 Comentaris estat: Dominant magenta Font d'ingrés: Universitat de Girona |
The Call (La trucada) |
Es començà a la tardor de 1971 i, després d’una llarga interrupció, s’acabà de fotografiar la tardor de 1972. La pel·lícula va quedar acabada a començaments de 1973 | 28 minuts | Número de registre: 13772.P/01
Títol: CALL, THE Títol paral·lel: LLAMADA, LA Autor del document: Ferrater i Mora, Josep M. Professió: director, guionista, director de fotografia, muntador Autor del document: García-Barrio, Manuel Professió: muntador, il·luminació, enginyer de so, ajudant de direcció Any: 00/00/1973 Material: còpia estàndard Pas: 16 mil·límetres Estat: bo Metratge: 301,30 Comentaris estat: Ratlles fines Font d’ingrés: Universitat de Girona |
|
Lux perpetua (Llum perpètua) |
1982. Premiada el 1985 | 27 minuts | "Visió somniadora de Corfú" | Número de registre: 13775.P/01
Títol: LUX PERPETUA Autor del document: Ferrater i Mora, Josep M. Professió: director, guionista Autor del document: García-Barrio, Manuel Professió: col·laborador Any: 00/00/1980 Material: còpia estàndard Pas: 16 mil·límetres Estat: bo Metratge: 275,40 Font d’ingrés: Universitat de Girona |
Insomnia | 1980 | "Vol donar la impressió de la nit des del punt de vista d’un insomne" | Número de registre: 13774.P/01
Títol: INSOMNIA Títol paral·lel: A STATE OF MIND Autor del document: Ferrater i Mora, Josep M. Professió: director, guionista Autor del document: García-Barrio, Manuel Professió: col·laborador Any: 00/00/1980 Material: còpia estàndard Pas: 16 mil·límetres Estat: bo Metratge: 380,50 Font d’ingrés: Universitat de Girona |
|
Diálogos sobre el cine | 1975 | Els autors de pel·lícules duen a terme (o haurien de dur a terme) un combat en dos fronts. Un combat, d’una banda, contra l’avorriment. Un combat, de l’altra banda, contra el simple entreteniment. Tots dos, l’entreteniment i l’avorriment, són els enemics naturals de la imaginació". (De J. Ferrater Mora, Diálogos sobre el cine) | Número de registre : 00851.P/02
Títol: DIÁLOGOS SOBRE EL CINE Autor del document: Ferrater i Mora, Josep M. Professió: director, guionista, operador, MUNTATGE Autor del document: García-Barrio, Manuel Professió: operador, director de fotografia, MUNTATGE Autor del document: Ferrater, James Professió: operador Any: 00/00/1975 Material: còpia estàndard Pas: 16 mil·límetres Estat: primer grau Metratge: 287,50 Comentaris estat: ratlles fines i una mica abarquillada Font d’ingrés: Universitat de Girona |
|
Un héroe de nuestro tiempo | Fotografiada entre el gener i l’abril de 1969 aproximadament i va quedar acabada a finals de 1969 | |||
Patinando para siempre | 1970 | |||
Los éxtasis del tiempo | 1970 | |||
El mundo de Andratx | 1971 | 16 minuts | "Com un poema fílmico-musical d’un món que està a punt de ser envaït pels turistes" | |
Fragmentos de un travelogue. Nunca estuve en España | 1972 | |||
De vuelta al pelotón de ejecución | Es va fotografiar entre novembre de 1970 i març de 1971, quedant acabada a finals de 1971 |
The Chair maintains a contract of commodatum of the original film collection of Josep Ferrater Mora with the Film library of the Generalitat de Catalunya. This contract was signed once the project for the treatment, restoration and cataloging of its films was completed. The materials deposited in the Film Archive are::
A copy of the interview RTVE was also made available to Ferrater Mora in 1975, entitled Ferrater Mora: philosopher, ironic and cinematic.
The films have been uploaded to VHS videos to make their query more accessible and the originals remain better preserved in the corresponding repository. A video copy of all 11 films has been deposited in the Ferrater Mora Chair, which retains ownership of the originals.