Retòrica i màrqueting d'idees: anàlisi de les eleccions generals de març del 2008

Durant el 2008 el grup de recerca de Filosofia i el grup de recerca de Publicitat i Relacions Públiques de la UdG van treballar conjuntament en el projecte Retòrica i Màrqueting d’Idees: Anàlisi de les Eleccions Generals de març del 2008, projecte que comptava també amb la col·laboració de la Càtedra Ferrater Mora de Pensament Contemporani i que va donar lloc a la publicació del llibre Retòrica, màrqueting d’idees i legitimació política.

El treball va consistir a analitzar la retòrica, la forma com els polítics espanyols van fer arribar els seus missatges —la manera com “van vendre” els seus missatges— a la ciutadania espanyola durant el període de la campanya electoral a les Corts Espanyoles del març de 2008. En un període com l’electoral, en què és cabdal que la ciutadania s’assabenti de què  proposen els partits polítics, ¿ajuden els missatges i la informació que es donen al ciutadà a reflexionar per prendre una decisió? A quins patrons de comunicació  responen aquests missatges electorals? Com es presenten?

En concret, el projectes es va centrar en dos dels aspectes més cridaners i nous, des d’un punt de vista comunicatiu, de la campanya electoral. Es van fixar en els dos debats que van protagonitzar els candidats dels dos principals partits espanyols. I es van fixar en el paper que van tenir els anomenats “think tanks” catalans i espanyols just abans, durant i just després de la campanya electoral. És evident que un dels canvis més notables dels últims temps en l’escenari de les idees polítiques és l’aparició de tota una colla de “think tanks” que es proposen ajudar a pensar als polítics, els suggereixen propostes, o els critiquen l’actuació. 

Els resultats d’aquest treball de recerca es van exposar en una Jornada el divendres, 5 de desembre, amb el programa següent: 

PROGRAMA

5 de desembre 2008
Facultat de Lletres, Aula de Música

9.00 h: Inauguració. Introducció a la recerca del grup. (Jordi Xifra, UdG)
9.15 h: “Veritat i mentida en sentit electoral” (Oriol Farrés & Joan Vergés, UdG)
9.45 h: Debat
10.15 h: “Retòrica, legitimitat, legitimació política” (Ferran Requejo, UPF)
11.15 h: Debat
11.45 h: Pausa i cafè
12.00 h: Els think-tank en general i a Catalunya (Jordi Xifra & Lluís Costa, UdG)
12.30 h: Intervenció de Jordi Sánchez (Fundació Bofill)
13.30 h: Debat
14.00 h: Clausura (Josep-Maria Terricabras, UdG)