Ernst Tugendhat

Ernst Tugendhat va néixer a Brno (República Txeca) el 1930. La seva família, d’origen jueu, va emigrar a Veneçuela quan els nazis arribaven al seu país i així es va salvar dels camps de concentració del règim de Hitler. Amb tan sols 15 anys, va ingressar a la prestigiosa Universitat de Stanford, on va estudiar llengües clàssiques. L’any 1949 va continuar els seus estudis de filologia i filosofia a Friburg/Brisgovia, on va obtenir el grau de Doctor. Va estudiar amb prestigiosos mestres, entre ells Karl Jaspers i Martin Heidegger. Va ser catedràtic de Filosofia a la Universitat de Heidelberg i a la Universitat Lliure de Berlín (1966 a 1992). En els anys de les revoltes estudiantils a Alemanya, va prendre posicions que trencaven els esquemes de les autoritats acadèmiques. Durant els últims anys ha continuat el seu ensenyament com a professor visitant a la Pontificia Universidad Católica de Chile, a les Universitats de Viena, Praga, Zurich, Hamburg i Londres. Apassionat del pensament de Heidegger, és un dels filòsofs més reconeguts de l’actualitat.

Les seves publicacions són nombroses, i entre elles destaquem: Egocentricidad y Mística (2004), Problemas (2002), El Llibre del Manel i la Camil·la (2002) [cast.: El libro de Manuel y Camila, 2001], Lecciones de Ética (2001), Ser-Verdad-Acción. Ensayos filosóficos (1998) i Diálogo en Leticia (1999).

Programa

CINCO CONFERENCIAS SOBRE TEMAS DE ANTROPOLOGÍA FILOSÓFICA

Del 28 de maig a l’1 de juny del 2007

 

  1. ¿Qué es la antropología filosófica?
  2. Libertad de la voluntad y determinismo
  3. El problema de la igualdad normativa
  4. El temor a la muerte
  5. Mística y religión

 

Cliqueu aquí si us voleu descarregar el programa en pdf.

Audiovisuals

Clicant aquí podreu accedir als enregistraments en vídeo de totes les lliçons del Prof. Tugendhat.

Especialista convidat

A les sessions també hi va intervenir el Prof. Francesc Pereña (Universitat de Barcelona) invitat per la Càtedra a petició del propi Tugendhat.

Pereña va fer dues sessions sobre Tugendhat i Heidegger (veure sessió 1) (veure sessió 2) i va recomanar la lectura dels textos següents:

Ser, Verdad, Acción, Barcelona, Gedisa, 1998 (Philosophische Aufsätze, Frankfurt a. M., Suhrkamp, 1992)

  • “El ser y la nada”
  • “La pregunta de Heidegger por el ser”
  • “La fusión de horizontes. Un comentario sobre H.-G. Gadamer”

Problemas, Barcelona, Gedisa, 2002 (Philosophische Aufsätze 1992-2000, Frankfurt a. M., Suhrkamp, 2001)

  • “El tiempo en Heidegger y Bergson” (1992)
  • “No somos de alambre rígido. El concepto heideggeriano de ‘uno’ (man) y las dimensiones de profundidad de las razones” (1999)
  • “Dificultades en el análisis heideggeriano del mundo circundante” (1999)
  • “Tiempo y ser en Ser y tiempode Heidegger” (2000)

Autoconciencia y autodeterminación, Madrid, F.C.E., Madrid, 1993 (Selbstbwussein und Selbstbestimmung, Frankfurt a. M., Suhrkamp, 1979)